Samenwerking tussen Fritom en Unica ICT Solutions

“Wij zijn een verlengstuk van elkaars organisatie”

Idwer Wiersma — Unica ICT Solutions

Het is inmiddels al heel wat jaren geleden dat Unica ICT Solutions en Fritom met elkaar in contact kwamen. Dat kent een mooie geschiedenis, waarbij de oud-eigenaar Marcel Schutte (1968 – 2016) voor het eerst het contact legde met een paar praatplaten en vertelde over de visie van Unica ICT Solutions op het uitbesteden van ICT aan een derde partij. Toen het contract met de toenmalige IT-partner van Fritom afliep, kwamen beide partijen weer met elkaar in contact. Met succes, want inmiddels wordt er al ruim twee jaar vol enthousiasme samengewerkt.

Samensmelting van families
Waarom past Unica ICT Solutions bij Fritom? En waarom past Fritom bij Unica ICT Solutions? Een van de vragen die bij beide organisaties werden gesteld en waar antwoord op kwam. Idwer Wiersma, accountmanager Unica ICT Solutions, vertelt: “We zijn allebei een familiebedrijf, sociaal zijn staat bij ons beiden heel hoog in het vaandel en we houden van een persoonlijke benadering en contact. Maar ook het uitspreken van vertrouwen naar elkaar toe en het tonen van eerlijkheid, daarmee vormen we een krachtige basis voor onze samenwerking.”

Vlekkeloze overstap
In amper een half jaar werd de nieuwe samenwerking tussen de partners beklonken met de aanpak van de complete ICT-omgeving. “Het grootste compliment dat we hebben gekregen van Fritom is dat de ruim 250 eindgebruikers nagenoeg niets hebben gemerkt van de overgang.” Idwer Wiersma begeleidde het project als accountmanager vanuit Unica ICT Solutions. “Met een projectteam dat bestond uit onze specialisten en mensen van Fritom, hebben we gezorgd voor een vlekkeloze overstap van de Citrix-omgeving naar ons datacenter. Fritom moet als logistiek dienstverlener 24 uur per dag doordraaien, dus dat moeten haar ICT-systemen uiteraard ook. Wij hebben daarom een oplossing bedacht om de overstap naar ons datacenter zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

Optimaal en eerlijk samenwerken
“De kritische blik van Fritom waarderen we zeer”, zegt Idwer Wiersma. “Kritiek houdt ons scherp! Het fijne aan Peter Griepsma (als onze contactpersoon) en Fritom (als organisatie) is dat ze echt de moeite nemen om te luisteren naar onze ideeën en adviezen. Het is net een huwelijk, zo’n partnerrelatie.” Vanuit zijn rol als Service Delivery Manager is Jan van der Heide nauw betrokken bij Fritom en herkent dan ook het verhaal van Idwer. “Fritom is een fijne, maar ook positief kritische klant en dit houdt ons beide scherp. Met Fritom heb ik altijd het gevoel dat we samen op zoek gaan naar verbeteringen die de kwaliteit van onze dienstverlening naar een hoger niveau tillen en dat werkt heel erg prettig. Fritom wijst ons ook regelmatig op zaken die goed zijn gegaan en complimenteert onze medewerkers, dat doet niet iedereen en dat werkt erg motiverend.” Dat de Service Delivery Manager blij is met de samenwerking blijkt wel. “Fritom is een top bedrijf, met ontzettend leuke en professionele medewerkers waar ik graag mee samenwerk. Ik krijg dan ook alleen bij het zien van een vrachtwagen van Fritom een lach op mijn gezicht 😉”, aldus Jan.

Foto Idwer

Klik met mensen en werkprocessen
Iedere maand zit Jan van der Heide bij Fritom voor het maandelijkse SDM-overleg. Tijdens die overleggen worden de lopende operationele zaken besproken, maar ook de rapportages van de afgelopen maand. “Tijdens het overleg schuift ook een collega van de betreffende oplosgroep aan, samen met de projectleider van Fritom om de lopende meldingen te bespreken en hier een prioritering aan te geven. Dit is ook weer een typisch voorbeeld waaruit blijkt dat Fritom ook energie wil steken in een hogere klanttevredenheid,” verwoordt Van der Heide. Op de vraag waarom Unica ICT Solutions de juiste partner is voor Fritom, reageert Jan enthousiast. “Ik denk dat onze mentaliteit vergelijkbaar is en dat versterkt elkaar. Fritom is net als Unica een no-nonsense bedrijf en daar zit een klik. Met de mensen maar ook qua werkprocessen. Unica heeft inmiddels een grote dienstenportfolio, dit sluit goed aan bij de wensen van Fritom.”

Meer weten over de robuuste

IT-omgeving van Fritom Corporate?

Contactpersonen Peter Griepsma

Peter Griepsma
Informatiemanager